CAT | ES
Des del 23 d’octubre i fins el 23 de novembre es poden fer les votacions populars per a escollir l’arbre que representarà a l’Estat espanyol al concurs europeu
Etiquetes natura patrimoni, oliveres millenaries, ulldecona, montsia, taula del senia
Publicat el23/10/2018
La Farga de l'Arion
La Farga de l'Arion d'Ulldecona (Montsià) és un dels exemplars candidats a arbre europeu de l'any. Un cop superada la segona fase del concurs, en què un jurat expert ha seleccionat als arbres aspirants de cada estat, s'obre un període de votació popular per a escollir l'exemplar que representarà a Espanya al concurs i que optarà a convertir-se en l'Arbre Europeu de l'Any en l'edició 2019 (European Trees Of de Year).
Per votar, s'ha d'accedir al web i registrar-se amb un email vàlid. Només s'acceptarà un vot per email. Els vots seran verificats i validats setmanalment. L'última setmana el nombre de vots per candidat es mantindrà ocult. El període de votacions és des del 23 d'octubre al 23 de novembre a les 00 h. (ambdós inclosos).
Arbres candidats de l'Estat espanyol
Un patrimoni natural i cultural a protegir
El concurs de l'Arbre Europeu de l'Any es va crear l'any 2011 com a continuació del popular concurs popular Arbre de l'Any que a la República Txeca durant molt de temps ha organitzat la Fundació Aliança (Nadace Partnerství). En acabar els concursos nacionals, els guanyadors participen en el concurs europeu.
L'objectiu d'Arbre Europeu de l'Any és destacar els interessants arbres vells com un important patrimoni natural i cultural que hauríem d'apreciar i protegir. En l'Arbre Europeu de l'Any, a diferència d'altres concursos, no és important la bellesa, la mida o l'edat sinó la història i la connexió amb les persones. Busquem arbres que s'han convertit en una part integrant de la comunitat en el seu sentit més ampli.
Tots els anys, participen en el concurs desenes i fins centenars de milers de persones i el nombre dels països participants ha augmentat dels 5 originals a 15. Estem buscant altres socis als països europeus per tal de convertir la protecció dels arbres com a portadors de genius loci en objecte de debat internacional.
La Farga de l'Arión
L'olivera mil·lenària "la Farga de l'Arión", que es troba a Ulldecona (Tarragona), és propietat dels germans Roser i Joan Lluís Porta i Ferré que viuen a la Galera (Tarragona) on la família des de 1884 té el "Molí de la Creu "en el qual elaboren l'oli" el Vilar Mil·lenari "d'aquest i d'altres 150 oliveres mil·lenàries que posseeixen i que és certificat per la Marca de garantia oli Farga Mil·lenària.
L'any 1997 aquest mateix arbre ja va ser declarat Arbre monumental per la Generalitat de Catalunya i al 2006 va obtenir el primer premi al millor olivera monumental d'Espanya per part de AEMO (Associació Espanyola de Municipis de l'Olivera).
Després de signar un conveni els propietaris amb l'Ajuntament d'Ulldecona, aquest (a través de Turisme d'Ulldecona) va organitzar un servei de visites guiades i, un cop constituïdes la Mancomunitat Taula del Sénia (formada per 27 ajuntaments catalans, valencians i aragonesos) i l'Associació Territori Sénia (de la qual el 50% és la Mancomunitat i l'altre 50% sectors econòmics i socials de la zona), es va posar en marxa el "Museu Natural d'Oliveres Mil·lenàries de l'Arión", per facilitar les visites de la gent a aquest i altres oliveres d'una forma ordenada i sense perjudicar els arbres i al seu entorn.
Davant la inquietud de la gent per l'espoli d'alguns d'aquests exemplars, es va realitzar un inventari d'Oliveres mil·lenàries que inclou només els exemplars de més de 3,50 m de perímetre de tronc a 1,30 m del terra, que el 2008 van ser 4.080 exemplars i que ara ja ha superat els 5.000. Per posar en valor, tant les oliveres com el seu oli, es treballa en els camps de l'agroalimentació, gastronomia, medi ambient, oleoturisme, patrimoni, cultura i paisatge, havent obtingut destacats premis nacionals i internacionals.
Museu Natural d'Oliveres Mil·lenàries de l'Arión, a Ulldecona
EbreActiu.cat
Què és EbreActiu.cat
Contactar
Publicitat
Butlletí electrònic d'EbreActiu
Informació i avís legal
Política de cookies
Selecció d'enllaços: