Venda online productes de la Terra

CAT | ES


Flix s'afegeix al projecte del Tren Turístic Lo Caspolino

Una vintena d’administracions locals de les demarcacions de Tarragona i Saragossa impulsen el projecte d’aquest tren turístic que té previst entrar en funcionament a la tardor de 2019

Etiquetes   turisme, flix, ribera ebre

Publicat el20/2/2018

Flix s’afegeix al projecte del Tren Turístic Lo Caspolino | EbreActiu.cat, revista digital d’oci actiu | Terres de l’Ebre ... El tren turístic té previst començar a funcionar a la tardor de 2019. Foto APPFI


El passat 13 de febrer l'Ajuntament de Flix va signar un conveni de col·laboració amb la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial (FPPFI), amb seu a Móra la Nova, pel qual aportarà 25.000 euros en tres anys per al finançament del Projecte de Tren Turístic Lo Caspolino

D'aquesta manera, el consistori de Flix s'afegeix a la vintena d'administracions locals de les demarcacions de Tarragona i Saragossa que impulsen el projecte. El tren turístic té previst començar a funcionar a la tardor de 2019.

El conveni fou signat per Jordi Sasplugas i Deu, president de la FPPFI, i Marc Mur Bagés, alcalde de Flix. També era present a l'acte el regidor de Patrimoni, Francesc Barbero Escrivà.


El Caspolino

Sota el nom Projecte de creació del producte turístic “Tren Turístic de l'Ebre: El Caspolino”, el novembre de 2015 es presentà inicialment el projecte, que té per objectiu la recuperació del patrimoni cultural ferroviari, amb la finalitat de generar una nova activitat de desenvolupament econòmic en forma d'un tren turístic. Aquest model, tot i ser pioner al nostre país, es troba àmpliament contrastat a la resta d'Europa on són nombrosos els exemples i els estudis que n'acrediten la seua viabilitat.

Per a la posada en funcionament del Tren Turístic s'utilitzaran les vies ferroviàries existents i es realitzarà un recorregut amb un calendari establert. A cadascuna de les comarques per on discorre el projecte es disposarà de l'oferta d'un producte turístic associat, en forma de ruta o excursió organitzada, que es comercialitzarà conjuntament amb l'oferta del tren.

En el moment del llançament del projecte, el tren funcionarà amb una locomotora diesel, fins que es puguin reunir els fons necessaris per a la recuperació d'una locomotora a vapor, que a la vegada elevaria l'atractiu turístic del producte. La capacitat màxima diària és de 350 places en cotxes de passatgers rehabilitats.

Al voltant el projecte s'elaborà el 2016 el Pla estratègic d'actuacions prioritàries i d'enquadrament del Museu del Ferrocarril de Móra la Nova en el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, elaborat per la Universitat Rovira i Virgili (URV), on es destaca que el sistema format pel Museu del Ferrocarril i el tren turístic Lo Caspolino, que rep en tot l'estudi un tractament propi en tant que producte turístic diferenciat del museu, constitueix un projecte de desenvolupament amb capacitat d'arrossegament sobre un ampli territori amb dificultats socio-econòmiques i necessitat de projectes estratègics transformadors.


Preservar el patrimoni ferroviari

L'any 2001 es constitueix l'Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial (APPFI), al voltant del llegat de la història de la línia dels trens directes entre Barcelona i Madrid, amb la voluntat d'endegar el camí per a la creació d'un Museu del Ferrocarril, d'un tren turístic i d'un centre de formació de ferroviaris. De seguida es veu que l'envergadura del projecte farà necessària la creació d'una altra entitat, en aquest cas la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial (FPPFI), constituïda el 2006.

La FPPFI està participada pels ajuntaments d'Ascó, Flix, Garcia, Móra la Nova i Riba-roja d'Ebre, els consells comarcals de la Ribera d'Ebre, Baix Camp i Bajo Aragón-Caspe, la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Reus, el Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Catalunya, l'APPFI i l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona.

La FPPFI gestiona actualment el Museu del Ferrocarril de Móra la Nova, un complex museístic que, entre altres actuacions, ha recuperat tant material ferroviari mòbil (locomotores i vagons) com d'infraestructures (l'enclavament, antiga torre de control de l'estació de Móra la Nova, i un pont giratori, entre les més destacades). Al marge del Tren Turístic, també ha impulsat altres activitats que han implicat altres institucions i entitats del territori, com l'exposició itinerant del “125è Aniversari de la línia de ferrocarril Faió-Móra la Nova”, que es va poder visitar recentment a Flix del 5 a l'11 de febrer.

comparteix-ho