CAT | ES
Visites guiades a la Casa de comandament i al refugi antiaeri del Camp d’Aviació i jornada de portes obertes al Centre d’Aviació Històrica, complementades amb altres activitats per rememorar el passat aeronàutic del municipi
Etiquetes turisme, la senia, montsia
Publicat el24/9/2018
Aquest passat dissabte 22 de setembre, La Sénia va celebrar una nova edició de la Diada Commemorativa del Camp d'Aviació, que va aplegar al llarg de la jornada, centenars de visitants interessats en conèixer el passat aeronàutic del municipi.
La vuitena edició de la Diada començava passades les 10 del matí amb visites guiades al Camp d'Aviació (a la Casa de comandament i al refugi antiaeri). A les 11.30 h el públic assistent va poder gaudir de passis de diferents models d'avionetes, que van sobrevolar el recinte. La jornada es va completar amb una visita a les Coves de Martí, espai que va allotjar l'edifici de comandament de la 4a Esquadra de Caça durant la guerra, l'itinerari pel municipi "República i Guerra Civil a la Sénia" i la projecció del documental "Experimento Stuka", de Suicafilms a l'Auditori del Centre Obert.
A més, durant tot el dia, al Camp d'Aviació, hi va haver ambientació d'època a càrrec d'un grup de figurants de l'Ejercito de l'Ebro i parades amb indumentària i altres elements militars i relacionats amb l'aviació.
Durant tot el dia també es va poder visitar el Centre d'Aviació Històrica, equipament inaugurat l'any passat que acull una rèplica de l'avió rus Polikarpov I16, més conegut a "Mosca", i el reactor rus dels anys 50 HA-220 "Supersaeta". L'última incorporació al Centre ja estat un Tupolev SB2 "Katiuska", un bombarder bimotor de tres places de les Forces Aèries Soviètiques, molt ràpid per la seva època.
Josep Ramon Bellaubí, membre del Consell Assessor del Camp d'Aviació i expert local que ha participat en la reconstrucció dels aparells, va ser l'encarregat d'explicar als visitants el procés de restauració dels avions, tasca que li ha portat més de cinc anys.
El Centre acull una col·lecció de fotografies, una mostra del dia a dia i la relació que els militars van establir amb els vilatans (durant la República al camp s'hi van allotjar fins a 300 soldats i durant l'ocupació franquista hi va haver prop de 1.000 soldats alemanys). També hi ha un espai dedicat a Jaume Matas Romeu, qui fou president de l'Associació d'Aviadors de la República (ADAR) i possiblement un dels pilots més joves en realitzar missions a la Guerra Civil i a Antoni Vilella Vallés, qui també fou president de l'ADAR i impulsor de nombroses iniciatives per recuperar la Memòria Històrica.
Un dels aeròdroms més importants de Catalunya durant el conflicte bèlic
El Camp d'Aviació Militar de la Sénia va ser construït l'any 1937 pel govern de la II República, durant la Guerra Civil espanyola (1936-1939). En un primer moment l'aeròdrom va ser utilitzat per militars russos i joves espanyols formats com a pilots a Rússia. L'abril de 1938, amb l'ocupació de les tropes franquistes, l'aeròdrom va passar a mans de la Legió Còndor alemanya.
El de la Sénia va ser un dels aeròdroms de més rellevància a Catalunya durant el conflicte, ja que se situava estratègicament al mapa i, a més, va desenvolupar un paper molt important durant la Batalla de l'Ebre.
Actualment es tracta d'un espai històric i patrimonial parcialment conservat i vinculat a la memòria recent de la població, amb nombroses referències orals, documentals i gràfiques, que alberga un Centre d'Interpretació dins de la Casa de comandament i un refugi antiaeri.
EbreActiu.cat
Què és EbreActiu.cat
Contactar
Publicitat
Butlletí electrònic d'EbreActiu
Informació i avís legal
Política de cookies
Selecció d'enllaços: