Horta de Sant Joan, un paradís a la Terra Alta

CAT | ES


Millorar la competitivitat del producte local de la Ribera d'Ebre

Aquest és el projecte que ha endegat Ribera d’Ebre Viva per conèixer la situació del sector agroalimentari riberenc i identificar els canals de venda directa i comerç de proximitat del producte local que hi ha actualment a la comarca

Etiquetes   gastronomia, producte proximitat

Publicat el20/4/2018

Millorar la competitivitat del producte local de la Ribera d’Ebre | EbreActiu.cat, revista digital d’oci actiu | Terres de l’Ebre ... Pastissets de cabell d’àngel del Forn Benaiges de Rasquera


Conèixer la situació del sector agroalimentari de la Ribera d'Ebre i identificar els canals de venda directa i comerç de proximitat del producte local que hi ha actualment a la comarca. Aquest és el projecte que el Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre està portant a terme aquest any, dins del programa Ribera d'Ebre VIVA, en el marc dels programes de suport al desenvolupament local, i després de les actuacions realitzades els darrers anys al voltant de tres d'aquests productes autòctons: el suport a la internacionalització del sector de la fruita dolça de pinyol, així com la creació de dues marques autòctones de vi i oli d'oliva verge extra.

Per fer la diagnosi de la situació dels productes riberencs, s'estan fent entrevistes a productors i elaboradors agroalimentaris de la Ribera, als quals també s'afegeixen altres agents de la comarca que participen o poden participar en la cadena de comercialització del producte, com empreses de restauració, menjadors escolars, comerços o organitzadors d'activitats que també treballen amb el producte local. En total, aquesta primavera està previst de fer mig centenar d'entrevistes a empresaris de la comarca.


Els 10 productes autòctons de la comarca

Entre els diferents productes que podem trobar a la comarca hi ha la fruita dolça (cirera i préssec), l'oli, les olives, el vi, la mistela, el formatge (brossat i altres), la mel, els pastissets de cabell d'àngel, la botifarra i la Cabra Blanca de Rasquera. A més d'aquests productors, també s'han inclòs en el treball de camp altres que comercialitzen cervesa artesana i productes d'horta.

De les entrevistes s'extreuen dades com l'any de creació i l'ocupació que generen, i aspectes relacionats amb els seus productes: si disposen o no d'un segell de qualitat, com el de Reserva de la Biosfera; si són presents a fires o han participat en algun projecte de dinamització econòmica; si fan venda de proximitat; on venen els seus productes, entre altres qüestions.

Les conclusions d'aquestes entrevistes es posaran en comú en un grup de treball que tindrà lloc quan finalitzin totes les entrevistes. A més, a finals d'any s'organitzarà una jornada on les empreses agroalimentàries de la Ribera coneixeran l'experiència de productors d'altres territoris que ja han passat per aquest procés de valorització del producte local i d'impuls de la venda de proximitat, objectiu final del treball que s'està fent en aquests moments a la nostra comarca.


Producte agroalimentari com a sector estratègic

Des dels inicis del projecte Ribera d'Ebre VIVA ja s'apuntaven les potencialitats del sector primari per a la diversificació de l'economia riberenca, sempre amb la mirada posada a millorar la competitivitat i superar la dependència del sector industrial i nuclear. Des d'aleshores i dins les actuacions de suport a les empreses de la Ribera, s'ha anat avançant en la professionalització i la formació de les empreses agroalimentàries (especialment les relacionades amb la fruita dolça, el vi i l'oli). També en la suma d'esforços entre el sector públic i privat de la comarca, amb la creació de les Taules de treballs sectorials. Tot plegat s'ha traduït en experiències molt positives pels empresaris que han format part del Ribera d'Ebre VIVA i, fins i tot, ha suposat la creació de productes amb marca pròpia, com el vi Pocavergonya i l'oli Dolium.

A banda de les actuacions del Ribera d'Ebre VIVA, fa anys que la comarca treballa per valoritzar el producte agroalimentari, com actiu turístic i de promoció, amb iniciatives com la Festa de la Clotxa i les Jornades Gastronòmiques dedicades a aquest menjar típic de la Ribera o l'estand promocional que es va instal·lar a la passada Fira Multisectorial de Móra la Nova. Aquesta aposta pel producte local de qualitat i la seva bona acollida es va poder veure en la passada edició de la Festa de la Clotxa a la Serra d'Almos, així com en els 14 restaurants que fins al 6 de maig participen en les Jornades Gastronòmiques de la Clotxa.

comparteix-ho