CAT | ES
La locomotora de vapor plenament funcional que ha esdevingut la més antiga d’aquesta tecnologia que es troba en funcionament a Catalunya en l’actualitat i una de les més antigues de l’Estat
Etiquetes turisme, museu del ferrocarril mora la nova, mora la nova, ribera ebre, terres ebre
Publicat el22/9/2022
La directora general del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, Sònia Hernández, va presidir ahir dimecres l'acte oficial de presentació de la locomotora MZA 606 “Cuco”, que ha estat restaurada pel Museu del Ferrocarril a Móra la Nova. La locomotora formava part d'una sèrie construïda a Bèlgica el 1885 i va prestar servei al dipòsit de Barcelona Poble Nou des de l'any 1949 fins el 1968. Amb la restauració funcional, la “Cuco” es converteix en la locomotora de vapor més antiga en funcionament a Catalunya.
A l'acte hi han assistit els representants dels ajuntaments, consells comarcals, la Diputació, la Generalitat i altres institucions implicades en el funcionament del Museu i, en particular, les que han contribuït a finançar el procés de restauració. El director del Museu, Jordi Sasplugas, ha aprofitat l'ocasió per presentar a la directora general del Patrimoni Cultural el Pla estratègic del Museu i el Pla d'usos museístics. Es tracta de dos documents que són la guia del procés de creixement i consolidació que està seguint el Museu i que requeriran de diverses inversions importants tant per ampliar el recinte del Museu com per impulsar altres projectes insígnia, com el tren històric turístic que ha d'unir la costa amb l'interior.
La locomotora “Cuco”
La locomotora MZA 606 del tipus “Cuco” forma part d'una sèrie de 10 locomotores construïdes el 1885 per la firma belga Marcinell et Couillet. Varen prestar servei als dipòsits d'Alacant, Sevilla, Madrid Atocha, Albacete i Girona fins a la creació de RENFE. Més de la meitat de locomotores de la sèrie van ser desballestades entre 1966 i 1969, a excepció de la MZA 606 i les altres unitats que es preserven a Madrid, Terrassa i Vilanova i la Geltrú. En concret la MZA 606 va prestar servei des de l'any 1949 al dipòsit de Barcelona Poble Nou fins el 1968 i fou venuda a l'empresa farmacèutica CIBA, que la va exposar com a monument a les seves oficines fins que l'any 2005 fou adquirida pel Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, que la va traslladar al Museu del Ferrocarril a Vilanova i la Geltrú, on va estar exposada fins al 2019. El mes de març de 2019 la locomotora va ser cedida al Museu del Ferrocarril a Móra la Nova, per a la seva restauració i ús museístic.
Restauració funcional
El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya va fer l'encàrrec al Museu del Ferrocarril a Móra la Nova de restaurar la locomotora de vapor al seu estat funcional per a ús museístic. Des del 2019 fins al 2021 el Museu ha treballat en aquest objectiu, assolint la finalitat prevista malgrat les dificultats per trobar el finançament i les circumstàncies complicades d'aquests darrers anys. El resultat és una locomotora de vapor plenament funcional que ha esdevingut la més antiga d'aquesta tecnologia que es troba en funcionament a Catalunya en l'actualitat. I una de les més antigues també a nivell estatal.
El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova
El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova està concebut per donar a conèixer les antigues instal·lacions ferroviàries de Móra la Nova, la línia dels Directes que uneix Barcelona i Madrid, i la cultura ferroviària en un sentit ampli. Els espais que ocupa el Museu del Ferrocarril a Móra la Nova, situats al complex ferroviari de l'estació de tren d'aquesta localitat, són en la seva majoria titularitat d'ADIF. L'Ajuntament de Móra la Nova té llogades aquestes instalElacions i encomana la gestió del Museu a la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial – FPPFI. La FPPFI i l'APPFI s'encarreguen del dia a dia del Museu i de la restauració de les peces que en formen part, així com d'impulsar els projectes que es generen des del mateix. L'acció de l'APPFI es duu a terme principalment mitjançant el voluntariat. El Museu compta amb un pla estratègic i una proposta de pla d'usos museístics que va desenvolupant a mesura que va captant els recursos necessaris. L'objectiu final és esdevenir el museu de referència del ferrocarril a Catalunya, mitjançant l'especialització en la restauració de material rodant i la seva posada en valor en estat de funcionament. En aquest sentit es treballa en un projecte insígnia com és el tren històric turístic que ha d'unir la costa i l'interior.
Per: Redacció
Foto: Cedida
EbreActiu.cat
Què és EbreActiu.cat
Contactar
Publicitat
Butlletí electrònic d'EbreActiu
Informació i avís legal
Política de cookies
Selecció d'enllaços: